dinsdag 17 april 2018

Catrijn...

Het "Delfts Blauw' setje wat ik na wilde maken is klaar. 
Dit wordt dus gelukkig geen "rommelparadijs dochter"

De naam die ik er nu aangegeven heb  is Catrijn.

Het setje wat ik na wilde maken, is van Kantje Boord.
Ik heb begrepen dat de materialen bijeen gezocht worden door Soylanda,
en dat Paula ze ontwerpt en maakt.
Echt wel vakmensen daar in Amsterdam!!

De slip heet bij hun "Freekje" en heeft aan de achterkant
geen picot elastiek bij de billen, maar is een 'omgevouwen' dubbel achterpand.


Ik had als voorbeeld alleen een foto van hun FB pagina, van de voorkant.
( heb toen wel foto's gemaakt in de winkel,
maar dat was met de camera van iemand anders, en die had ik dus niet
toen ik hier aan wilde beginnen :) ) 

Hier onder de voorbeeld foto van hun FB pagina. 



Mijn model is dus wel  iets anders geworden, 
maar heb wel de omvouw methode aan bij het achterpand toegepast,
en de voorkant qua materiaalgebruik zo goed mogelijk nagemaakt.

je krijgt dan wel altijd een naad lopen over midden achter.


De bh is van Kantje Boord een voorgevormde cup,
die ze overtrokken hebben met de stof.
Het model is een soort balconet
.

Omdat ik geen fatsoenlijk passende voorgevormde cup kan vinden,
heb ik gewoon padding gebruikt.
Dat gaf wel iets meer beperkingen met het overtrekken van de stof,
maar is goed gekomen. 

Het patroon wat ik gebruikt heb, de BHB40B van Merckwaerdigh,
deze heb ik veranderd  tot een soort van balconet. 
Dit is ook erg goed gelukt, 
alleen mag bij een volgende aan de bovenrand
bij de midden voor aansluiting een 1/2 cm er af.

Ook het witte gedeelte is bij  Catrijn iets breder dan bij die van Kantje Boord.
Maar dat heeft ook weer te maken dat je een voorgevormde cup wat beter/ strakker"
op kan spannen dan een cup van padding. 


Het sierbandje aan de zijkant vergde ook een aanpassing aan het patroon.
Catrijn past goed en is een vrolijk en fris lentesetje geworden. 

***
Catrijn is de hoofdrolspeelster in het boek "Nacht blauw"
van Simone van der Vlugt.
Dit is een historische roman over Delft.
Ik vond het een erg leuk/mooi boek om te lezen,
het beschrijft een gedeelte geschiedenis van Delft.

***

De enige overgebleven producent van echt Delfts Blauw
is de Koninklijke Porceleyne Fles (KLIK) 
Opgericht in 1653.

Ze vieren dit jaar dus hun 365ste jubileum jaar.
Ze hebben ook erg leuke activiteiten zag ik (KLIK) 


Halverwege de Gouden Eeuw waren er wel 40 plateel bakkerijen.
Het heette niet altijd Delfts Blauw,
eerder heette het Hollands Porselein. 

Mede door invloed van prinses Mary 2, 
de Engelse echtgenote van stadhouder Willem 2, 
werd het Delfts Blauw erg populair.

Aan het einde van de 18e eeuw stortte de industrie ineen,
door concurrentie van goedkoper Engels porselein.
Halverwege de 19e eeuw kwam er weer een opleving voor het Delfts Blauw,
maar na de Tweede Wereldoorlog werd het naar zolder verbannen.

Tegenwoordig wordt het wit-blauwe aardewerk weer terug ontdekt.
KLM vliegt in Delfts Blauwe kleur,
je kon er Delfts Blauwe huisjes sparen als je businessclass vloog.

De lifestyle afdeling van de Bijenkorf en ook de Xenos,
bieden weer allerlei snuisterijen aan in Delfts Blauw..
(bron: Nacht blauw van Simone v/d Vlugt)




2 opmerkingen:

  1. Beste Marian,
    Elke pràchtige creatie die jij weer klaar-over heeft ook zijn eigen, vaak avontuurlijke, verhaal!
    Erg mooi gekozen naam, n.a.v. dit waardevolle en historische boek.
    Ook is het fijn om te weten dat De Koninklijke Porceleyne Fles er iets van weet te maken.
    Het is té bijzonder om aan de kant te zetten.
    Wij zijn hier, ver van Nederland af, nog altijd trots op onze deeltjes van De Koninklijke Porceleyne Fles.
    Ben blij met je goedpassende setje, heel bijzonder!
    Die man van jou boft toch maar om zijn lief in zo'n bijzondere verpakkingen te zien! En dat ook nog helemaal zelf gedaan.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is een heel puzzelwerkje geweest zo te zien om de foto te vertalen naar een setje, maar wat een mooi resultaat! Ook weer genoten van je informatieve stukje. Op naar het museum met je setje aan (en iets eroverheen haha).

    BeantwoordenVerwijderen