donderdag 30 januari 2014

"Cante"


Na 3 maanden helemaal niets aan lingerie gedaan te hebben...
(wat gaat de tijd toch snel)
heb ik nu mijn inzending voor het Zwart+ thema
van het ZLM forum af.

Zwart+, is voor mij dus "Zwart met rood" geworden.
Ook een nieuw patroon gebruikt, de BHB40 van Merckwaerdigh.


De bh vind ik een beetje groot overkomen, 
maar het kan ook komen omdat ik deze keer een C-cup gebruikt heb 
i.p.v een B-cup.

De B-cup is door gewichtstoename van medicijn gebruik iets te klein geworden.
Maar de C-cup is eigenlijk nog iets te groot, dus daar moet ik een tussenweg in gaan vinden.
Ook bij het m.v. stukje moet ( bet zoals altijd bij mij ) er een spietje van ongeveer 1.5 cm tussenuit aan de onderkant, nu is het te breed.
Het achterpand heb ik al wel gelijk veranderd in eentje met een 'ronding' erin.
Dat vind ik zowiezo altijd fijner dan zo'n smal taps toelopend reepje 



Mijn uitgangspunt wat het zwarte niet rekkende kantje met muziek noten..
Ik wilde dit al heel lang over de rode padding doen, zodat het kantje goed zichtbaar zou zijn.

En omdat het wel moest voldoen aan het thema Zwart+, heb ik alles voor de rest 
met zwarte  mesh bekleed, en de rode lycra krijgt door de zwarte mesh een mooie soort van metalic kleur, moeilijk te omschrijven.

Het setje kreeg mede door dit kleurgebruik van zwart en rood natuurlijk gelijk een Spaanse uitstraling..
het doet me ook denken aan het Guaracha setje wat ik eens gemaakt heb.
Dat is een Spaanse dans...
Dit setje is wat 'dramatischer' qua uitstraling vond ik 
en kreeg de naam "Cante"
"Cante Flamenco"...



Zang is naast gitaarspel en dans 1 van de basiselementen van de flamenco.
De meeste buitenlanders denken dat de danser het belangrijkst is bij de Flamenco,
maar dit is niet zo, het belangrijkste onderdeel is... niet de dans...niet het gitaarspel, 
maar de zang.

Veel Flamenco liederen zijn zwaar en diepzinnig, 
er worden intense gevoelens mee uitgedrukt, van triestheid tot vrolijkheid.
De zigeunerziel komt er in naar voren.
De zanger zingt zijn melancholieke liederen en hij wordt
bijgestaan door dansers en muzikanten

Waar en hoe de Flamenco dans en zang ontstaan is, 
daar zijn de meningen over verdeeld.
Vast staat wel, dat in de 15e eeuw zigeuners uit India, de Gitanos, 
 die na eeuwen lange omzwervingen uiteindelijk  in Andalusi√ę terecht kwamen 
dat hun zang en dans de basis is van de Flamenco.

En heel veel andere invloeden,zoals van tot het christendom bekeerde  moslims 
en Joodse vluchtelingen zitten er in verweven 
Het is dus in zijn totaliteit een weerspiegeling van de smeltkroes
die Spanje historisch en cultureel is. 


De flamenco muziek werd doorgaans niet opgeschreven, 
maar net als zoveel andere volksmuziek "oraal" aan elkaar 
van generatie op generatie door gegeven.

De artiesten kregen ook nooit een 'opleiding' 
ze leerden het door te luisteren en kijken bij familie en buren.
Waarbij iedere generatie er weer zijn eigen elementen aan toevoegde.

Vanaf 1920 zat de flamenco  een beetje in een crisis,
Het werd toen alleen nog maar in theaters opgevoerd, 
maar dankzij zagers als Terremoto en Enrique Morente 
in de vijftiger jaren, kwam het weer wat in opmars,

Maar de grote opleving kwam vanaf de jaren 70,
toen de toeristen massaal neer streken in Spanje....
en die wilden allemaal naar een Flamenco voorstelling gaan kijken...



En er is nu ook een (jonge)  cultuurwetenschappelijke tak,
die alles onderzoekt wat met falamenco te maken heeft, 
je kunt dus tegenwoordig Flamencologie studeren...

En de  dansers, muzikanten  en zangers krijgen 
tegenwoordig ook een professionele opleiding 
De UNESCO heeft op 16-11-2010
de flamenco muziek op de lijst van het 
cultureel werelderfgoed gezet...


En dan nu terug naar de slip...
Deze is zelf getekend in het grondpatroon,
en is dezelfde als van Harle-Kino en Strepen&Liefde
eentje die fijn zit dus...
Er zijn gen foto's van de achterkant, want die is niet zo spannend...
Alleen naast de sluiting een reepje kant, dit is te zien op de bovenste collage.




Groetjes...
Marian